perjantaina, syyskuuta 16, 2005

On se kumma, kun saa aina tapella oikeuksistaan

Mun piti saada tämän kuun alusta kokemuslisä. Tällä viikolla tulleen palkan palkkakuitissa sitä ei ollut. Soitin palkkatoimistoon, ja mulle sanottiin, että sitä lisää ei tulisikaan, koska työehtosopimus on muuttunut tällä välin, ja kokemuslisä on nykyään nimeltään henkilökohtaisen lisän vuosisidonnainen osa (nimihän suorastaan yksinkertaistui). Ja että olen jo saanut ne kokemuslisäkorotukset, mitä voin saada.

Tiesin kyllä siitä muutoksesta, mutta silloin kun se oli tulossa, kysyin luottamusmieheltä, vaikuttaako se vanhoihin työntekijöihin, niin että ei saisi enää kokemuslisiä. Vastaus oli silloin ei, jos pysyy saman kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa. Määräytymisvuodet ja -kuulemma olla iloinen, että entisiä kokemuslisiä ei oteta pois!

Todella kiva yllätys. Mutta mähän en asiaa ihan noin vain niellyt. Tai mitään muutakaan vääryyttä.

Luottamusmies (eri kuin viimeksi) kertoi, ettei asia ole ihan niinkään kuin mulle sanottiin palkkatoimistosta. Vaan että mulle kuuluu 10 v jälkeen 10% tehtäväkohtaisesta palkasta kymmenen vuoden jälkeen. Mutta sen 10 v pitäisi olla kunnallista työkokemusta samasta kunnasta tai kuntayhtymästä. Mulla ei ole, vaan osa on muuta media-alan työtä.

Lopun kaiken jouduin itse hakemaan sen tiedon työehtosopimuksesta, että työkokemuksen ei todellakaan tarvitse olla kunnallista, vaan saman alan työ käy. Nyt sain sitten päätöksen, että lisä on myönnetty.

Taistelu voitettiin, mutta miksi siitä piti taistella? Joku muu olisi helposti uskonut palkkatoimiston ensimmäistä väitettä, ja jäänyt ilman lisää. 10 % on kuitenkin suht paljon.

3 kommenttia:

Nina kirjoitti...

Taisteleminen on kurjaa, mutta hienoa että jaksoit pitää puolesi. Onnea!

Anonyymi kirjoitti...

Olin tulossa sanomaan ihan samaa kuin Nina. Pitää olla tyytyväinen, että ymmärtää ja jaksaa pitää puolensa.

Moni jää oikeuksiaan vaille jo ihan senkin takia, ettei tiedä, mitä itselle kuuluu ja/tai uskoo, mitä joku 'ylempi' taho sanoo.

Piikkis kirjoitti...

Valitsivat prkl väärän kohteen tiedon pimittämiselle, sillä mulla on tietoa noista työntekijän oikeuksista kyllä tullut jo äidinmaidossa (teoreettisesti, sillä minua ei ole rintaruokittu :-)). Mulla on siis kunnallispoliitikko- ja ay-aktiivivanhemmat.

Aina ei vaan jaksaisi tapella.