Olin tietenkin ensimmäisenä erityispedagogiikan verkkoalueella :-). Innostus ehkä hiukan paistaa päältä.
Vierailut ovat itse järjestettäviä ja meillä, toisin kuin Scillalla, kaikkki vierailut täytyy olla oikeita paikkoja, eikä kirjan lukemisia. Ensin pitää lukea yksi kirja (Lasten erityishuolto- ja opetus Suomessa) ja suunnitella sen avulla neljä tutustumiskohdetta. Vierailukäynnit kannattaa ohjeiden mukaan tehdä mahdollisimman erilaisiin paikkoihin. Esimerkiksi annettiin varhaiserityiskasvatus, koulun erityisopetus, perhetyö, lasten suojelutyö ja aikuisten kuntoutustoiminta.
Kaikista raportoidaan oppimisympäristössä olevaan päiväkirjaan ja yhteen kohteeseen syvennytään laajemman raportin verran.
Näiden vierailujen suunnittelu ja se lakitehtävä ovat nyt ensimmäiset aikataulussa. Lakitehtävä tarkoitti muutaman käsitteen määrittelyä ja se pitää tehdä 3.10. mennessä. Se isompi vierailuraportti annetaan 7.11. mennessä ja kaikki vierailut pitää olla tehty ja raportoitu 12.12. mennessä, joka on myös esseen jättöpäivä. Tuossa välissä on se verkkokeskustelutehtävä.
Kauralle ne lainsäädännön käsitteet olisivat varmaan aika helppoja määriteltäviä, siellä on mm. tukipalveluista kun perheeseen syntyy vammainen lapsi ja erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevan lapsen päivähoidosta ( missä järjestetään, kenelle, miten päivähoidon erityislapsi määritellään)... Oli siellä muutakin, 10 kysymystä, joista yksi soveltava.
Nyt sitten mietin alustavasti vierailupaikkoja. Helpointa olisi ottaa yhdeksi tuo erityiskoulu, mihin on jo suhteita työn puitteissa. Tosin nyt mietin, onko se ok, kun tuun eri roolissa sinne. Toisaalta luulisi rehtorin ja opettajien olevan vain mielissään, kun olen ollut näin erityisen kiinnostunut heistä. Se on tosin ihan normaali laaja-alainen erityiskoulu, jossa annetaan mukautettua opetusta (EMU), harjaantumisopetusta (EHA), vammautuneiden lasten erityisopetusta (EVY) ja dysfaattisten lasten erityisopetusta (EDY) kaikilla perusopetuksen luokka-asteilla. Siellä ei ole tietääkseni TEACCH-opetusta (TEACCH = (Treatment and Education of Autistic and related Handicapped Children).
Sen sijaan luin netistä artikkelin, jossa sanottiin, että Vantaan Kimonkylän koulussa olisi TEACCH-opetusta. Meidän kodin vieressäkin on koulu, jossa on erityisopetusta. Joten se lienee helppo hoitaa.
Muita vierailupaikkoja täytyy vielä kartoittaa. Varmaan tulee ideoita, kunhan luen sen kirjan. Nyt jo mietin yhtä kuntoutuskeskusta...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti