perjantaina, syyskuuta 02, 2005

Valmistautumista erityispedagogiikan opintoihin

Olen ruvennut hankkimaan Erityispedagogiikan perusopintojen (6 op) kirjallisuutta itselleni luettavaksi kirjastosta. Yhdessä kirjassa olen ensimmäinen varalla, ja varaus päättyy 8.9., mutta muut syyslukukauden kirjat sain haalittua. Hyvä niin. Mutta täytyy varautua, että en saa pitää niitä kovin kauaa. Eli kannattaa lukea ne heti kerran hyvin läpi ja tehdä muistiinpanot siltä varalta, että niitä ei pysty uusimaan.

Opinnot alkavat ensi tiistaina. Peruskurssiin kuuluu neljä vierailukäyntiä ja niistä raportointeja. Mitenkähän asia on järjestetty? Menemmekö me ryhmässä? Onneksi pystyn saamaan vähän joustoa töistä, koska luulisin, että käynnit ovat päivällä.

Mukana on tehtävä sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön perusteella. Voi olla aika kuiva, mutta varmaan aika selkeä juttu. Kurssilla on myös keskustelutehtävä, joka suoritetaan opettajan johdolla verkkoympäristössä. Ja viimeisenä, mutta kurssin arvosanan kannalta merkittävimpänä, on esseen kirjoittaminen tehtävänannon mukaisesti.

Muut syksyn mahdolliset opinnot ovat Oppimisen haasteet (6 op), joka on verkkotentti, ja Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet (3 op) joka suoritetaan verkossa teemakeskustelulla ja verkkotentillä.

Keväällä on sitten kaksi verkkotenttiä, Tuen tarpeen tunnistamisesta interventioihin (5 op) ja Syrjäytymisen ehkäisy (5 op).

Lisäksi olen hommannut oman kansion opinnoille. Vähän jänskättää, mutta ihan kiva fiilis. Ajattelin ajatella täällä ääneen kirjoja, teemoja ja tehtäviä (mikäli se ei ole kiellettyä, mutta tuskin on). Siitä on itsellenikin hyötyä oppimisessa ja ehkä joku muu opintoja miettivä saa niistä jotain irti.

En ole muuten ikinä ennen ollut verkkotentissä. Aiemmissa verkko-opinnoissa, mitä olen suorittanut, on ollut vain esseiden kirjoittamista ja keskusteluun osallistumista. Omalla vuorolla piti alustaa viikkokeskustelu jostain teemasta tai artikkelista ja johtaa keskustelua.

8 kommenttia:

Kaura kirjoitti...

Kuulostaa erittäin lupaavalta! Täällä ollaan korvat höröllä tai oikeastaan silmät... ööh... tarkkana :-)

Kaura kirjoitti...

Ai niin, tiedät kenen luona voi visiteerata, jos esim. autistiperheen haastettelu kiinnostaa!

Piikkis kirjoitti...

Kiitos tarjouksesta! Myöhemminkin voin tarvia sellaista tietoa ja kokemusta, mitä sulla on, riippuen noista tehtävistä.

Jos ne 4 tutustumiskäyntiä pitää itse järjestää, niin "normaalit paikat" kuten harjaantumisluokat onnistuu. Mutta ei oo mitään aavistusta mitä ne ovat, voivat olla mitä vaan puheterapiasta kuurojen oppimiseen.

Scilla kirjoitti...

Meilläkin kuuluu noita tutustumiskäyntejä erityispedagogiikan peruskurssiin. Neljä kappaletta, joista ainakin kaksi pitää olla konkreettisia paikkoja, ja kaksi muuta saavat olla vaikka alan kirjallisuutta. Epäilemättä tutustumiskäynneillä oppii paremmin kuin pelkästään kirjallisuuden kautta. Minäkään en vielä tiedä, mitä nämä paikat voivat olla. Ensimmäinen peruskurssin luento on minulla 13.9, joten ehkä asia silloin selvenee.

Kaura kirjoitti...

Mulla on suhteita yhdelle TEACCH-luokalle ja yhteen integroituun päiväkotiryhmään, joka on tarkoitettu kommunikaatio-ongelmaisille lapsille, vink vink :-)

Piikkis kirjoitti...

Scilla: tiedätkö, onko ne vapaavalintaisia paikkoja? Mä saan tietää tiistaina luulisin.

Kaura: missä nuo paikat ovat? Siis millä paikkakunnalla?

Scilla kirjoitti...

Meillä jokainen ilmeisesti etsii paikat, joihin menee tutustumaan, itse. Eli mitään suuria ryhmävierailuja meillä ei ole. Muuten en tiedä, millaisia rajoituksia niille paikoille on asetettu.

Kaura kirjoitti...

Piikkis, laita meiliä osoitteeseen kaura.paittanen@gmail.com